כתוב את הכותרת כאןsd

משרד האנרגיה והתשתיות, בראשות השר אלי כהן, מדווח כי מאז תחילת הפקת הגז הטבעי, נאספו תמלוגים בסכום של למעלה מ-14 מיליארד שקלים. בחציון הראשון של שנת 2024, נרשמה עלייה של 12.5% בהכנסות מהתמלוגים לעומת התקופה המקבילה אשתקד, עם הכנסות של כ-1.175 מיליארד שקלים.

גידול בהפקת גז טבעי ומחצבים

במהלך החציון הראשון של 2024, הסתכמו ההכנסות מתמלוגי הגז הטבעי בכ-1.133 מיליארד שקלים. מדובר בעלייה של 12.5% בהשוואה לאותה תקופה בשנת 2023. הכנסות נוספות, בהיקף של כ-38 מיליון שקלים, נגבו מתמלוגי מחצבים, גידול של כ-23.3% בהשוואה לתקופה המקבילה בשנה הקודמת.

השפעת מאגרי ‘לוויתן’, ‘תמר’ ו’כריש’ על ההכנסות

עיקר התמלוגים נובע ממאגרי הגז הגדולים. ממאגר ‘לוויתן’ נגבו כ-503 מיליון שקלים בעקבות הפקת 5.47 BCM, כאשר עיקר ההכנסות הגיעו ממכירות לייצוא, כ-88.76% מהסך הכולל. ממאגר ‘תמר’ נגבו כ-382 מיליון שקלים מהפקת 4.9 BCM, כאשר 60.66% מההכנסות נבעו מייצוא. מאגר ‘כריש’, שהחל להפיק גז באוקטובר 2022, רשם עלייה של 70% בהכנסות לעומת השנה שעברה, עם גבייה של 248 מיליון שקלים.

הגורמים לעלייה בהכנסות

הגידול בהכנסות נבע מגידול בכמויות ההפקה לייצוא, כמו גם מהעלייה בשער החליפין של הדולר. בנוסף, ההפקה של נוזלים הידרוקרבוניים תרמה לעלייה הכוללת בתמלוגים.

תחזית להכנסות שנת 2024

במשרד האנרגיה צופים כי הכנסות המדינה מתמלוגים ואגרות יסתכמו ביותר מ-2 מיליארד שקלים בשנת 2024. ההכנסות מגיעות מתמלוגים על הפקת גז, מיסים על רווחי החברות, וכן מהמס על רווחי יתר ממשאבי טבע (‘מס ששינסקי’).

השר כהן: “עצמאות אנרגטית וחיזוק מעמדנו הבינלאומי”

השר אלי כהן הדגיש את החשיבות האסטרטגית של מאגרי הגז הטבעי למדינת ישראל, לא רק בהכנסות הכספיות, אלא גם ביצירת עצמאות אנרגטית, הורדת מחירים לצרכנים, חיזוק מעמדה הבינלאומי של ישראל, ושיפור היציבות והביטחון באזור. “אנו פועלים לגוון את מקורות היצוא של הגז הישראלי, ככלי לחיזוק מעמדנו הבינלאומי”, ציין השר.

כתוב את הכותרת כאן

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כתבות נוספות