כתוב את הכותרת כאןsd

לאחר שבועות של מתיחות בין מערכת המשפט למערכת הפוליטית, בג”ץ פרסם היום פסק דין שמחייב את שר המשפטים יריב לוין לכנס את הוועדה לבחירת שופטים, ולהעמיד להצבעה את מינוי נשיא בית המשפט העליון. לוין, שהוביל קו נוקשה בנושא זה, נמנע עד כה מלהיענות להוראות בג”ץ, וכעת ניצב בפני משבר חוקתי מתמשך.

לוין: “החלטה חסרת תקדים בדמוקרטיה המערבית”

בתגובה להחלטה, לוין לא נשאר שקט ויצא למתקפה חסרת תקדים על מערכת המשפט. “הצו שניתן לפני זמן קצר, שאין לו אח ורע באף דמוקרטיה מערבית, לא הפתיע איש”, אמר לוין. הוא טען כי מדובר בצו מנוגד לחוק, שניתן מתוך ניגוד עניינים חמור, וכי הוא מהווה “השתלטות כוחנית” של בג”ץ על הוועדה לבחירת שופטים, בניגוד לסמכויות החוקיות של השר.

טענות על ניגוד עניינים ומאבק על סמכות השר

לוין הוסיף כי הפסיקה מהווה ניסיון לגזול את סמכותו הבלעדית של שר המשפטים בנושא בחירת השופטים, והדגיש כי מדובר בפסק דין חסר תקדים בניסיון לכפות על השר לציית להחלטות בג”ץ, דבר שלא תואם את המבנה החוקתי והמשפטי בישראל. לטענתו, בית המשפט ממשיך לקדם סדר יום פוליטי שמשרת קבוצה צרה ולא מייצגת את כלל הציבור.

התגובות הפוליטיות: יאיר לפיד תוקף, טלי גוטליב מגבה את לוין

בזמן שהקואליציה נערכת להגן על לוין ולהגיב להחלטת בג”ץ, גם באופוזיציה הגיבו בצורה חריפה. יאיר לפיד, יו”ר האופוזיציה, כתב בטוויטר: “המהפכה המשטרית של יריב לוין הובילה את המדינה לאסון ה-7 באוקטובר. עליו לכנס מיד את הוועדה. בלי שלטון חוק, לא תהיה לנו מדינה.”

מצד שני, חברת הכנסת טלי גוטליב מהליכוד, כתבה בטוויטר: “זו הזדמנות היסטורית לשר המשפטים להזכיר לבג”ץ את מקומו. בג”ץ פרסם פסק דין שלא ניתן לאכוף אותו על שר המשפטים.” גוטליב הביעה את תמיכתה המלאה בלוין וקראה לו לא לציית להחלטת בג”ץ, אותה כינתה “פסק דין שערורייתי”.

המשבר החוקתי: לאן מועדות פניו של המאבק?

עם המשבר ההולך ומעמיק בין הרשויות, נראה כי המאבק החוקתי עוד רחוק מלהסתיים. לוין עומד בפני החלטות כבדות משקל שעלולות להגדיר מחדש את יחסי הכוחות בין מערכת המשפט לרשות המבצעת. השאלה הגדולה היא האם יימצא פתרון פשרה, או שמא הסכסוך יוביל להחרפת המשבר החוקתי שימשיך לרעוד את המערכת הפוליטית והמשפטית בישראל.

כתוב את הכותרת כאן

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כתבות נוספות