כתוב את הכותרת כאןsd

ד”ר מוטי שפר, מומחה להנדסת תעופה וחלל וחתן פרס ביטחון ישראל לשנת 1978, מביע בשנים האחרונות טענות קשות נגד מערכת כיפת ברזל. לדבריו, המערכת האייקונית שמוצגת כהצלחה עולמית אינה מבצעת יירוטים בפועל, אלא משמשת “מופע אור-קולי” שנועד להרגיע את דעת הקהל הישראלי. שפר פרסם עשרות פוסטים ברשתות החברתיות, התראיין בתקשורת, ואף הופיע בהסכתים בהם הציג את טענותיו והטיל ספק ביעילות המערכת.

כיפת ברזל: יירוטים או השמדות עצמיות?

לטענת שפר, מערכת כיפת ברזל לא יירטה מעולם רקטה מעזה, וכל מה שאנחנו רואים בשמיים הם השמדות עצמיות של הטילים המיירטים. “לכל מיירט טילים יש עין שאמורה לעקוב אחר המטרה ולהנחות את הטיל אליה. העין הזאת נקראת ‘ראש ביות’ (רב”ת). לכיפה שהייתה בשימוש בעמוד ענן היה רב”ת שלא עבד, אז ב-2017 הוא הוסר ממנה, ומאז היא עיוורת לחלוטין ולא יכולה להגיע לשום מטרה,” טוען שפר. לדבריו, הטילים שיורה כיפת ברזל אינם מונחים כלל, ומכאן חוסר יכולת היירוט האמיתית.

חורפיש תחת מתקפה: ספייק או רקטות?

שפר מעלה טענה חמורה בנוגע לירי על חורפיש, בו נפלו טילים על היישוב הצפוני. לדבריו, הטילים שנורו על חורפיש היו טילי ספייק ישראליים, שפותחו בשיתוף פעולה עם רוסיה והודו, ונקראים “אלמאז”. הוא טוען שחיזבאללה משתמש בטילים אלו, ושכיפת ברזל לא מצליחה ליירטם מכיוון שטילים אלו טסים בגובה נמוך מדי עבור המכ”מים הקיימים. לדבריו, “כיפת ברזל אינה מסוגלת לטוס בצורה אופקית כדי ליירט את הספייק”.

“פעמון-3”: הפתרון של שפר

שפר טוען כי פיתח מערכת יירוט משלו, הנקראת פעמון-3, אשר פועלת על ידי מכ”ם אינפרא-אדום שמסוגל לזהות טילים כמו הספייק וליירט אותם בצורה אפקטיבית. הוא מבקר את מערכת הביטחון הישראלית שלא אימצה את הפתרון שלו, וטוען כי מדובר בהחלטה שנעשתה משיקולים שאינם מקצועיים. שפר טוען כי מערכת כיפת ברזל לא מצליחה ליירט את הטילים המסוכנים הללו, ומכאן נגרם אובדן אמון במערכות ההגנה האווירית של ישראל.

ביקורת על העיתונות והמערכת הביטחונית

בין טענותיו, שפר מותח ביקורת על עיתונאים בכירים וטוען כי הם נמנעים מלחשוף את האמת עקב לחצים פוליטיים. בנוסף, הוא טוען כי קיימת קונספירציה רחבה במערכת הביטחון, בה שותפים התעשיות הביטחוניות והממשלה, במטרה לשמר את תמיכת הציבור במערכת כיפת ברזל.

מערכת הביטחון מגיבה: כיפת ברזל מתפקדת בהצלחה

בתגובה לטענותיו של ד”ר שפר, ד”ר דני גולד, יוזם פרויקט כיפת ברזל, טוען כי המערכת פועלת בצורה מושלמת, וכל יירוט מתועד ומוקלט. לדבריו, המערכת הצליחה להגן על תושבי ישראל מפני אלפי רקטות ומתקפות, ותפקודה הוכח לא אחת בשטח. גולד ציין כי המערכת היא תוצאה של עבודה משותפת של מאות אנשי מקצוע מוכשרים, וכי היא נחשבת להישג טכנולוגי וביטחוני עולמי.

האם יש אמת בטענות?

הטענות של ד”ר מוטי שפר מעוררות עניין ודיון ציבורי רחב, אך המערכת הביטחונית והגורמים הרשמיים דוחים אותן בתוקף. בזמן שגורמי הביטחון מציגים את כיפת ברזל כמערכת מצליחה ומגינה, שפר ממשיך להטיל ספק ביעילותה ולקרוא לבחינה מחודשת של השימוש בה. השאלה האם כיפת ברזל אכן פועלת כפי שמדווח נותרת פתוחה, והציבור ממשיך לעקוב אחר ההתפתחויות.

כתוב את הכותרת כאן

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כתבות נוספות