כתוב את הכותרת כאןsd

האם אוכל הוא רק עניין של טעם? מוזיאון האוכל המגעיל במאלמו, שוודיה, מתמודד בדיוק עם השאלה הזו, ומזמין את המבקרים לבחון מקרוב את מה שנחשב “מגעיל” בתרבויות שונות. באמצעות תצוגה של מנות המיועדות לעורר תחושת גועל אצל חלק מהמבקרים, המוזיאון מבקש להציג כיצד מאכלים שנחשבים כדוחים ובלתי אכילים במדינה אחת הם מעדנים נחשבים במדינה אחרת.

המאכלים המגעילים ביותר בעולם – האם זה באמת מגעיל או עניין של טעם?

המוזיאון מציג מעל 80 מאכלים מהדוחים ביותר בעולם, ומציע למבקרים לטעום ולהריח חלק מהם. בין המאכלים המוצגים ניתן למצוא ביצת ברווז מופרית, גבינה מלאה ברימות, כריש מותסס ועוף מותסס. השאלה שעולה היא – האם אלו מאכלים מגעילים, או האם זה פשוט עניין של טעם?

הקמת המוזיאון – פרויקט חדש מאחורי הצלחה קודמת

הקמת המוזיאון הגיעה לאחר הצלחה של אנדראס אהרנס עם הפרויקט הקודם שלו, “מוזיאון הכישלון”, שבו ניתנה לאנשים אפשרות לבחון את הכישלונות האישיים והציבוריים שלהם. אהרנס החל להתעניין במזון מגעיל מתוך סקרנות האם אפשר לשנות את תפיסת האנשים לגבי מה נחשב “מגעיל”. על כך הוא עבד בשיתוף פעולה עם ד”ר סמואל ווסט, פסיכולוג שאף הוא רצה להעמיק בנושא הצביעות התרבותית סביב צריכת מזון – מדוע אנשים מזילים ריר על חזיר אך נרתעים מחלבונים ברי קיימא כמו חרקים?

קריטריונים לבחירת המזונות המוצגים

התהליך של בחירת המזונות המגעילים לתצוגה היה יסודי, ונבנה סביב קריטריונים כמו טעם, ריח, מרקם, ורקע תרבותי. אחד ההיבטים המרתקים שווסט ואהרנס העלו הוא איך רקע תעשייתי של גידול מזון משפיע על התפיסה שלנו. למשל, בעוד חזיר נחשב בעל טעם טוב, ריח נעים ומרקם מעולה, תהליך ייצורו בתעשיית הבשר גרם לאהרנס להכליל אותו במוזיאון.

תיעוד תהליכים מעוררי גועל במוזיאון

בנוסף, במסכים במוזיאון מוצגים סרטונים של תהליכים שונים לייצור מאכלים, כמו הכנת כבד אווז בכפייה או מאכלי לב קוברה בווייטנאם, המעוררים גועל כלפי תהליכי הייצור וההכנה.

מוזיאון שמעורר שאלות על תרבות וטעם

המוזיאון מזמין את המבקרים לא רק לחוות את המאכלים המוצגים אלא גם לשאול שאלות על מה שנחשב “מגעיל”. לדעת ווסט, הבנת תחושת הגועל קשורה לשילוב בין גורמים ביולוגיים לתרבותיים, ולכן מה שנחשב מגעיל עבור אחד עשוי להיות מעדן עבור אחר. כך לדוגמה, ביצת ברווז מופרית (בלוט), מעדן בדרום מזרח אסיה, מעוררת תגובות שונות בקרב המבקרים.

שינוי תפיסת הגועל – אפשרות לחברה מקיימת יותר

בסופו של דבר, מטרת המוזיאון היא לשנות את האופן שבו אנשים תופסים אוכל ולעודד אותם לבחון את הדעות הקדומות שלהם.

כתוב את הכותרת כאן

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כתבות נוספות