כתוב את הכותרת כאןsd

האומדן השני לרבעון השני של שנת 2024, שפורסם היום על ידי הלמ”ס (הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה), מציג תמונה כלכלית מעורבת. מצד אחד, רואים עלייה בהוצאות לצריכה ביטחונית ופרטית, אך מצד שני, ירידה משמעותית בהכנסות ובתמ”ג העסקי. הממצאים מספקים מבט על האתגרים הכלכליים הניצבים בפני המשק הישראלי.

עלייה בתמ”ג אך ירידה בתמ”ג העסקי

לפי הנתונים, התוצר המקומי הגולמי (תמ”ג) עלה ב-0.7% בחישוב שנתי, אך הנתון המעודד הזה מתעמעם כשבוחנים את הירידה בתמ”ג העסקי, שצנח ב-2.7%. המשמעות היא שהפעילות העסקית במשק נמצאת בירידה, למרות הצמיחה הכללית.

ההשוואה בין הרבעון השני של 2024 לרבעון המקביל ב-2023 מראה ירידה של 1.5% בתמ”ג הכללי ו-5.1% בתמ”ג העסקי. נתונים אלו מעידים על האטה מתמשכת בפעילות העסקית במשק, דבר שמצביע על האתגרים הרבים שעומדים בפני מגזר העסקים בישראל.

ההוצאות לצריכה ביטחונית זינקו

הדוח מצביע על גידול מרשים של 24.9% בהוצאות לצריכה ביטחונית בחישוב שנתי, המראה על המשך ההשקעות המאסיביות של המדינה בתחום הביטחון. זהו המשך למגמת העלייה שנצפתה גם ברבעון הראשון של השנה ובסוף 2023. מגמה זו נובעת מהצורך להיערך לאיומים הביטחוניים הקיימים והמתמשכים.

ירידה בייצוא הסחורות והשירותים

למרות העלייה בהוצאות הפנימיות, ישראל רושמת ירידה חדה של 8.3% בייצוא הסחורות והשירותים. זאת לאחר ירידה של 9.3% בהשוואה שנתית ברבעון הראשון. ירידה זו משפיעה באופן משמעותי על מקורות ההכנסה של המדינה ומעידה על ירידה בביקושים העולמיים לסחורות ושירותים מישראל.

השפעה על ההשקעות בנכסים קבועים

תחום ההשקעות בנכסים קבועים רשם עלייה של 4.0% ברבעון השני, בעיקר בזכות השקעות בתחום הבנייה והתחבורה היבשתית. עם זאת, הנתונים מצביעים גם על ירידה משמעותית של 42.3% בהשקעות במכונות וציוד אחר, מה שמסמן האטה במגזר התעשייתי.

שינויים כלכליים ברבעון השני של 2024

מדד כלכלי שינוי באחוזים
צמיחת תמ”ג שנתית +0.7%
ירידה בתמ”ג העסקי השנתי -2.7%
עלייה בהוצאה לצריכה ציבורית שנתית +8.2%
עלייה בהוצאה לצריכה פרטית שנתית +11.4%
עלייה בהשקעה בנכסים קבועים שנתית +4.0%
ירידה ביצוא הסחורות והשירותים השנתית -8.3%
עלייה בהוצאות ביטחוניות שנתית +24.9%

סיכום

התמונה הכללית של הכלכלה הישראלית ברבעון השני של 2024 היא מעורבת: גידול בהוצאות, במיוחד בתחום הביטחון, לצד ירידה בייצוא ובפעילות העסקית. הנתונים מעידים על כך שהמשק הישראלי מתמודד עם אתגרים משמעותיים, אך גם ממשיך להשקיע בתחומים אסטרטגיים חשובים.

כתוב את הכותרת כאן

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כתבות נוספות