כתוב את הכותרת כאןsd

בדיון שהתקיים היום (שני) בוועדת הכספים של הכנסת, הועלתה הצעת חוק משמעותית לתיקון פקודת מס הכנסה, המתמקדת במשיכת כספים מקרנות השתלמות. ההצעה, בראשות יו”ר הוועדה ח”כ משה גפני, מבקשת להקל על בעלי הקרנות לאור הקשיים הכלכליים הנמשכים במשק, ולאפשר משיכת כספים מהקרן ללא המס השולי הגבוה כפי שנהוג כיום.

שינוי בתנאי המשיכה

כיום, ניתן למשוך כספים מקרנות השתלמות ללא מס רק לאחר שש שנים ממועד ההפקדה הראשונה. בהצעת החוק החדשה, מוצע לאפשר משיכה מוקדמת עם מס מופחת של 15% בלבד, ובמקרה של גמלאים – שיעור המס יעמוד על 7.5% בלבד. אם ההצעה תתקבל, מדובר בשינוי מהותי שיקל על בעלי הקרנות, אך עדיין ידרוש מהם לשלם מס על המשיכה לפני הזמן הקבוע בחוק.

ביקורת: “שמים פלסטר ומעודדים עוני”

חברת הכנסת אורית פרקש הכהן הייתה בין הקולות הביקורתיים בדיון. לדבריה, ההצעה לא באמת מסייעת לשכבות החלשות, אלא דווקא תגרום להן לשלם מס מיותר. “אתם בסך הכל שמים פלסטר ומעודדים עוני”, אמרה פרקש הכהן. גם ח”כ ולדימיר בליאק הצטרף לדברים וטען כי יש לקבוע תקרה פטורה ממס לחלוטין, על מנת להקל באופן משמעותי יותר על הציבור.

מה המטרה? סיוע לאנשים או הגדלת הכנסות המדינה?

פרופ’ אבי שמחון, ראש המועצה הלאומית לכלכלה, הבהיר בדיון כי המטרה של הצעת החוק היא לא להגדיל את הכנסות המדינה, אלא להעניק לבעלי הקרנות אפשרות לגשת לכספים שלהם בתנאים מקלים. “אנחנו מציעים אופציה למשוך כספים בשיעור מס נמוך, על מנת לסייע לאנשים שזקוקים לכסף כעת ולא מקבלים אשראי מהבנק”, אמר שמחון. לדבריו, ההכנסות הצפויות ממסים הן זניחות ביחס למטרת הסיוע.

דאגה לעתיד הפיננסי של הציבור

עו”ד בעז סטמבלר, יועץ משפטי באיגוד חברות הביטוח, התריע בדיון על הפגיעה הפוטנציאלית באיתנות הפיננסית של הציבור. לדבריו, משיכת הכספים מקרנות ההשתלמות עשויה לפגוע ברווחים העתידיים של אזרחים רבים, אשר יאבדו את יכולת הצבירה שלהם לטווח הבינוני והארוך.

פרשנות כלכלית: בשורה מעורבת לבעלי קרנות ההשתלמות

הצעת החוק החדשה מביאה בשורה מעורבת לבעלי קרנות ההשתלמות. מצד אחד, היא מאפשרת נזילות זמינה יותר בתקופה כלכלית קשה, ומצד שני – היא עלולה לפגוע בעתיד הכלכלי של בעלי הקרנות. משיכת הכספים עכשיו אמנם מקלה על התזרים האישי, אך היא גוררת תשלום מס שעד כה לא היה צורך לשלם, ומונעת רווחים עתידיים משמעותיים מהקרן.

באופן כללי, צעדים כאלו מצביעים על מצוקה כלכלית רחבה במשק ועל רצון הממשלה לסייע לאזרחים בטווח הקצר. עם זאת, על הציבור לשקול היטב האם כדאי לנצל את האפשרות הזו, שכן היא עשויה לפגוע ביכולת הכלכלית שלהם בעתיד.

כתוב את הכותרת כאן

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כתבות נוספות