כתוב את הכותרת כאןsd

בימים האחרונים התפרסמו שמועות על כך שמוחמד דף, המפקד הצבאי הבכיר של הזרוע הצבאית של חמאס, חוסל על ידי צה”ל. על פי השמועות, מדובר בהישג מודיעיני ומבצעי חשוב שיכול לשנות את המציאות בשטח. חמאס מצדו מכחיש את הדברים ומציין כי דף לא נפגע. במאמר זה, אבקש להציג ניתוח מעמיק לסיבות שבגינן יש סיכוי רב שהפעם דף אכן חוסל, בניגוד לפעמים קודמות.

אחד ההיבטים המרכזיים שתומכים בהשערה כי דף אכן חוסל הפעם הוא השיפור המתמיד ביכולות המודיעין והמבצעים של ישראל. בשנים האחרונות צה”ל, והשב”כ בפרט, הציגו שיפורים משמעותיים במגוון תחומים כגון איסוף מודיעין, ניתוח נתונים וביצוע תקיפות מדויקות. חיסול דמויות בכירות כמו מוחמד דף מחייב מודיעין ברמה גבוהה מאוד, אשר צה”ל הצליח לספק במספר מקרים בשנים האחרונות.

יש לציין כי למרות המחדל החמור שהתרחש ב-7 באוקטובר, בו הצליחו כוחות חמאס להפתיע ולחדור לשטח ישראל, אין הדבר מבטל את השיפורים הכלליים ביכולות המודיעיניות והמבצעיות של ישראל. האירוע ב-7 באוקטובר מדגיש את הצורך בהמשך שיפור ותחכום, אך עדיין מעיד על יכולות קיימות שבאו לידי ביטוי בחיסולים ממוקדים קודמים.

ההתקפות על דף בעבר התרחשו לרוב בזמן הסלמות או מבצעים רחבי היקף, שבהם חמאס היה בכוננות גבוהה והיה מוכן יותר להתמודדות עם התקפות ישראליות. הפעם, לעומת זאת, המצב היה שונה. ייתכן שצה”ל בחר במועד מפתיע שבו דף היה פחות מוגן, מתוך אסטרטגיה שמטרתה להכות בדיוק בזמן הנכון. גישה זו מתאפשרת בזכות היכולות המודיעיניות המתוחכמות שמאפשרות לישראל לפעול במדויק גם בתנאים מורכבים.

הכחשת חמאס היא גם חלק מהתמונה. בעבר, חמאס נהג להגיב במהירות ובתקיפות על כל דיווח על חיסול בכיר בארגון. הפעם, התגובה הייתה מהוססת ומגומגמת יותר, מה שמעלה את הסבירות כי הארגון מנסה להתמודד עם מצב אמיתי של אובדן מנהיגות. תגובה כזו עשויה להצביע על כך שהארגון אכן ספג פגיעה משמעותית ומנסה להסתיר זאת או לעכל את המצב בטרם יגיב בפומבי.

הכחשת חמאס לגבי חיסולו של דף יכולה לנבוע ממספר אינטרסים:

  1. שימור המורל הפנימי: הכרה בפגיעה במנהיג בכיר עשויה לפגוע במורל הלוחמים והאוכלוסייה התומכת בארגון. הכחשה מאפשרת לשמור על תחושת ביטחון וכוח.
  2. מניעת פניקה: הודעה על חיסול מנהיג בכיר עלולה לגרום לפניקה ולאי סדר בקרב הפעילים ובקרב האוכלוסייה בעזה.
  3. מניעת תגובה ישראלית נוספת: הכרה בחיסול עשויה להוביל להסלמה נוספת מצד ישראל. הכחשה מאפשרת לחמאס לשמור על עמימות ולנסות להימנע מתגובה ישראלית מיידית נוספת.
  4. שמירה על עמדת המיקוח: במידה וחמאס נדרש למו”מ עתידי, שמירה על תדמית כוחנית ויציבה תסייע להם בשולחן הדיונים.

גם בגזרת התגובה הציבורית והתקשורתית לשמועות אלו הייתה שונה מבעבר. בעוד שבעבר השמועות על חיסול דף גררו תגובות ספקניות וחשדניות, הפעם נראה כי הציבור והתקשורת נטו לקבל את המידע כמאוד סביר. התמיכה הציבורית והאמונה במידע מעידים על תחושת ביטחון גבוהה יותר ביכולות של צה”ל ובאמינות המידע.

בסופו של דבר, ישנן מספר סיבות מוצקות להאמין כי הפעם, בניגוד לפעמים קודמות, מוחמד דף אכן חוסל. השיפור ביכולות המודיעיניות והמבצעיות של ישראל, התזמון המפתיע של התקיפה, שינוי בדפוס הפעולה של חמאס ותגובת הציבור והתקשורת, כולם תומכים בהשערה זו. אם אכן כך, מדובר בהישג משמעותי נוסף במאבק נגד הטרור, שמסמל את נחישותה של ישראל להגן על אזרחיה ולהילחם במי שמאיים עליה.

כתוב את הכותרת כאן

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כתבות נוספות